Presentació del Nou Pla Nacional per a la Innovació i la Diversificació

Presentació del Nou Pla Nacional per a la Innovació i la Diversificació

Govern avança que la inversió en innovació passarà del 1’4% al 7-8% en els propers 10 anys amb l’objectiu d’atraure i crear activitat d’alt valor afegit


Govern, amb la participació d’Andorra Business i Andorra Recerca i Innovació, ha presentat aquest divendres 10 d'octubre davant la Comissió Legislativa d’Economia del Consell General, el Pla Nacional per a la Innovació i la Diversificació. L’Executiu s’ha compromès a incrementar progressivament la inversió pública en aquest camp —del 1’4% previst pel 2026 fins al 7-8% del pressupost— per impulsar un nou model econòmic basat en la competitivitat, la recerca i la tecnologia.

El Pla es fonamenta en l’Estratègia Nacional d’Innovació i Emprenedoria 2021-2030, elaborada amb la participació de més de 40 agents públics i privats. La presentació ha anat a càrrec de la ministra de Presidència, Economia, Empresa i Habitatge, Conxita Marsol, que ha remarcat que “la innovació no és despesa, és inversió: el pitjor que podríem fer seria quedar-nos quiets en un context de transformació mundial accelerada”, i ha subratllat que “Andorra pot actuar amb més agilitat que altres països per consolidar-se com un ecosistema d’innovació tecnològica i socioeconómica”.

Marsol ha estat acompanyada en la seva intervenció pel secretari d’Estat d’Empresa, Diversificació Econòmica i Innovació, Marc Saura, i pel catedràtic d’ESADE i expert en estratègia tecnològica i innovació, Xavier Ferràs.

Segons ha explicat Saura, la inversió prevista entre 2026 i 2036 serà progressiva i sostinguda, fins a assolir el 7-8% del pressupost del Govern, amb la voluntat de convertir Andorra en “un clúster global de R+D, amb uns nivells d’innovació comparables als dels països nòrdics, Suïssa, Singapur o Corea del Sud”. Un Pla que es desplegarà en col·laboració amb el sector privat i el món acadèmic.

Entre els projectes del Pla destaca el Centre Andorrà de Tecnologies i Solucions Avançades (CATSA), que transformarà l’antic espai industrial de la Cooperativa Andorrana de Tabacs en un pol de recerca i innovació, amb laboratoris R+D+i, espais per a empreses emergents i centres universitaris.

Durant la presentació també s’ha posat en valor l’activitat que ja s’està duent a terme avui al país en matèria d’innovació i emprenedoria: tallers, programes educatius, bootcamps o programes d’acceleració. També iniciatives com l’Andorra Business Market o l’Andorra Living Lab —un laboratori d’innovació a escala país únic al món— amb més de 15 proves pilot actives.

El lideratge científic del Pla ha estat confiat al catedràtic, Xavier Ferràs, qui ha explicat que “els països que encapçalen la innovació són els que creen les regles del joc. Andorra té el talent, l’escala i la visió per posicionar-se com un laboratori internacional d’alta innovació. El moment d’actuar és ara”.

Finalment, Marsol ha fet una crida al consens polític i social per fer realitat aquesta visió compartida: “Aquest Pla no és només una iniciativa governamental: és una crida al compromís de tot el país. El que ens demana el present i el futur és no esperar que algú altre ho faci".
 


Presentació del Pla Nacional per a la Innovació i la Diversificació