Andorra R+I ha entrat 127 vegades a l’aula per divulgar ciència durant el curs 21-22

Andorra R+I ha entrat 127 vegades a l’aula per divulgar ciència durant el curs 21-22

La col·laboració amb les escoles del país es fa amb l’objectiu de donar contingut a un dels principis que regeix la fundació: difondre  coneixement

 

Durant el curs escolar 2021-22 des d’Andorra Recerca+Innovació (AR+I) s’han dut a terme 127 sessions formatives a les escoles de tot el país en els tres sistemes educatius. Han participat a les formacions 2.708 alumnes, des dels 10 anys i fins els adults del Centre de Formació al Llarg de la Vida.

A més de les formacions presencials, des de l’Aula es treballa en generar recursos en diferents formats, perquè serveixin de suport a les escoles i puguin ser utilitzats a criteri dels i les docents. Una altra vessant en la tasca d’aquesta àrea és el treball en xarxa amb entitats d’educació ambiental per al desenvolupament de recursos i dinamització d’accions emmarcades en programes internacionals d’àmbit pirinenc. En aquest àmbit, l’objectiu es basa en la divulgació i sensibilització entorn del patrimoni pirinenc tant natural com cultural.

Per tal d’atendre les peticions que provenen de les escoles, des de la fundació es treballa de manera col·laborativa amb l’Àrea de Formació, Recursos Pedagògics i Innovació del Ministeri d’Educació i Ensenyament Superior.  Les intervencions a les escoles es realitzen majoritàriament per part de la tècnica pedagògica de l’AULA, Montse Brugulat, tot i que també hi participen alguns investigadors i investigadores d’Andorra Recerca+Innovació.

En aquest resum de col·laboracions, les sessions formatives s’han agrupat segons les etapes escolars, i en cadascuna d’elles, s’especifica la formació rebuda, en quins centres educatius s’han realitzat, el nombre de sessions fetes i el nombre d’alumnes que han rebut la formació.

Aquest document repassa totes les intervencions que s’han dut a terme a les escoles del país, amb objectiu de donar contingut a un dels principis que regeix la fundació: divulgar coneixement.

Les accions s’agrupen en els següents marcs educatius i/o formatius:

Escoles de Primera Ensenyança, Escoles de Segona Ensenyança, Batxillerat, Centre de Formació al Llarg de la Vida, Jornades de la Ciència, Àrea de Formació Andorrana, Projectes internacionals transpirinencs

ESCOLES DE PRIMERA ENSENYANÇA

L’assetjament escolar i la pressió grupal
 

Aquest taller s’emmarca dins del Pla de prevenció de l’assetjament escolar als Centres Educatius del Principat d’Andorra 2019-2023.

Els grups d’alumnes són de l’últim curs de tercer cicle (6è i CM2). S’hi ha desenvolupat una dinàmica grupal d’una hora en cada sessió i s’ha treballat la problemàtica de l’assetjament escolar des de la reflexió i el diàleg amb els grups classe.

S’han visitat un total de 16 centres de tots els sistemes educatius del país i s’han pogut realitzar totes les sessions sol·licitades. Han rebut la formació un total de 637 alumnes d’entre 10 i 12 anys, en les 33 sessions realitzades.

L’assetjament escolar i la pressió grupal (Bullying)

Nº sessions
SISTEMA ANDORRÀ: EAMPE Encamp, 3. EAMPE Ordino, 3. EAMPE Canillo, 1. EAMPE Andorra la Vella, 3. EAMPE Sant Julià, 2. EAMPE La Massana, 3.

SISTEMA ESPANYOL: Àgora International School, 1. Col·legi Janer, 3. Col·legi Sagrada Família, 1. Col·legi Sant Ermengol, 2. CE María Moliner, 2.

SISTEMA FRANCÈS
EFMPE Escaldes-Engordany, 3. EFMPE Santa Coloma, 1. EFMPE Sant Julià, 1. EFMPE La Massana, 1. EFMPE Andorra la Vella, 3.

Total sessions, 33.


Sortida per a conèixer l’entorn: camí de Prats a Meritxell

Aquesta sortida ha estat una sol·licitud de l’EAMPE Canillo per tal de fer-los-hi un acompanyament per identificar les plantes i animals que podíem veure en el recorregut. Els 28 alumnes eren de 5è curs i van observar, identificar i fotografiar vàries espècies durant l’hora i mitja que va durar la sessió.

Sortida per conèixer l’entorn: de Prats a Meritxell

Nº sessions

SISTEMA ANDORRÀ: EAMPE Canillo, 1.
ESCOLES DE SEGONA ENSENYANÇA

Com ens afecten els estereotips, els prejudicis i els rumors?

Aquest taller s’emmarca dins del Pla de prevenció de l’assetjament escolar als Centres Educatius del Principat d’Andorra 2019-2023.

Els grups d’alumnes són del primer curs de primer cicle de Segona Ensenyança (1r i 5ème). Es desenvolupa una dinàmica participativa d’una hora en cada sessió. Es treballa la reflexió sobre com ens afecten els estereotips i els prejudicis. També es tracten els rumors, tot incidint amb conèixer les fonts i la responsabilitat de cada persona sobre el que es diu.

Durant aquest curs han rebut formació un total de 800 alumnes en les 34 sessions realitzades.

Com ens afecten els estereotips, els prejudicis i els rumors?

Nº sessions

SISTEMA ANDORRÀ: EASE Santa Coloma, 4. EASE Encamp, 5.
EASE Ordino, 4.

SISTEMA ESPANYOL: Col·legi Sant Ermengol, 2. Col·legi Mare Janer, 3. Col·legi Sagrada Família, 1. Àgora International School,1. CE Maria Moliner, 2.

SISTEMA FRANCÈS: Lycée Comte de Foix, 12.

Total sessions, 34.


Els riscos naturals a Andorra i autoprotecció

Aquesta formació està emmarcada dins del Curs de Capacitació bàsica en Protecció Civil que es treballa juntament amb el Departament de Protecció Civil del Govern d’Andorra, la Creu Roja Andorrana, els Bombers, el Servei de Meteorologia i Andorra Recerca+Innovació, en coordinació amb el Ministeri d’Educació i Ensenyament Superior d’Andorra. Aquest projecte nascut el 2012, s’ha anat consolidant al llarg del temps i actualment l’apartat sobre els riscos naturals i autoprotecció es fa a través de la tècnica pedagògica de l’AULA de l’AR+I que realitza presencialment les formacions a les escoles.
 

Les sessions formatives s’imparteixen als alumnes de l’últim curs de segon cicle (4t i 3ème), en edats compreses entre 15 i 16 anys. Es tracta d’una formació centrada en explicar els riscos naturals presents a Andorra i les pautes d’autoprotecció que es poden dur a terme. Han rebut la formació un total de 714 alumnes en les 29 sessions realitzades.

Els riscos naturals a Andorra i autoprotecció

Nº sessions

SISTEMA ANDORRÀ: EASE Santa Coloma, 4. EASE Encamp, 5. EASE Ordino, 5.

SISTEMA ESPANYOL:Col·legi Sagrada Família, 1. Àgora International School, 1. CE Maria Moliner, 2. Col·legi Sant Ermengol, 2.

SISTEMA FRANCÈS: Lycée Comte de Foix, 9.

Total sessions, 29.


Crisi climàtica

Aquesta xerrada s’ofereix en el programa de xerrades i tallers per a les escoles associades a UNESCO Andorra. En aquesta xerrada es parla sobre el que representa la crisi climàtica i què és el canvi climàtic. S’observen les dades climàtiques que s’obtenen dels estudis científics tant a nivell internacional com de país i on es poden anar a cercar. S’exposa quines són les conseqüències del canvi que s’està produint, quines afectacions tindran i què podem fer nosaltres per actuar a mitigar-ho. Es van realitzar 3 sessions amb 61 alumnes.

SISTEMA ESPANYOL: Col·legi Sagrada Família, 1. CE Maria Moliner, 2.

Total sessions, 3.

Jornada de les Ciències a Ordino

En motiu de la Jornada de les Ciències que organitza l’EASE d’Ordino, el 18 de maig  des d’Andorra Recerca + Innovació es va participar en la realització de xerrades sobre 5 blocs temàtics que tractaven aspectes sobre els nostres boscos, l’aigua com a recurs, la sostenibilitat, el canvi climàtic, els terratrèmols a Andorra i la tecnologia digital, com a temes que es treballen i s’investiguen des de la Fundació. Aquesta jornada estava dirigida als i les alumnes de 1r a 4t curs de Segona Ensenyança i es va arribar a uns 300 alumnes aproximadament entre totes les intervencions.

Batxillerat
En el marc del dia internacional de la Dona i la Nena a la Ciència que se celebra cada any l’11 de febrer, des d’Andorra Recerca + Innovació es va proposar a diferents escoles del país, dur a terme una dinàmica per tal de fomentar i inspirar la reflexió del rol de les nenes i les noies del nostre país mitjançant la seva contribució a la recerca i la innovació. La celebració de la jornada es titulava: Equitat, Diversitat i Inclusió: L’aigua ens uneix.
 

El debat incloïa aspectes sobre com poden aportar valors a la societat els equips multidisciplinaris que combinen diferents àrees de coneixement, igualtat de gènere, punts de vista, etc. A través del foment del pensament crític i l’aplicació del mètode científic per a l’aproximació dels reptes que vagin sorgint al llarg de la vida.


La dinàmica es va marcar assolir diversos objectius com:

Promoure i desenvolupar el talent a través de les vocacions relacionades amb les STEAM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria, Art i Matemàtiques).

Potenciar la sensibilitat per parts dels estudiants: configurant equips mixtes de treball, igualitaris i inclusius.

Promoure l’esperit crític, amb la qüestió de què aporta la ciència per a fer un món millor.

Qüestionar i analitzar els estereotips vigents, amb l’estat actual de la pròpia percepció de la igualtat de gènere a la ciència.

En aquesta dinàmica hi van participar 66 alumnes i 5 professors/es de 5 escoles diferents del país.

SISTEMA ANDORRÀ: Escola Andorrana de Batxillerat

SISTEMA ESPANYOL, Àgora International School, Col·legi Sant Ermengol

SISTEMA FRANCÈS, Lycée Comte de Foix

SISTEMA BRITÀNIC, British College of Andorra


CENTRE DE FORMACIÓ AL LLARG DE LA VIDA

El Centre de Formació al Llarg de la Vida, va sol·licitar dues sessions formatives sobre el medi natural, emmarcat en el Curs de Coneixements sobre Andorra.


Cada sessió va durar una hora i tres quarts i hi assistiren uns 22 alumnes en total.

Nº sessions

CENTRE DE FORMACIÓ D’ADULTS

Fauna i flora d’Andorra, 1.

El clima d’Andorra, 1.

Total sessions, 2.


ÀREA DE FORMACIÓ ANDORRANA

Es van dur a terme dues sessions als docents de Formació Andorrana de Segona Ensenyança:

Nº sessions

FORMACIÓ ANDORRANA

Usos del sòl + Canvi climàtic, 1. Sostenibilitat, 1.
Total sessions, 2


PROJECTES INTERNACIONALS TRANSPIRINENCS

Al llarg d’aquest curs escolar s’ha continuat treballant en la dinamització del projecte de ciència ciutadana Phénoclim a les escoles. Des del 2019, l’AULA treballa amb les escoles per tal de presentar, acompanyar i/o assessorar-les en aquest projecte. La participació és totalment voluntària i aquest curs escolar hi han participat 8 centres. Aquest projecte consisteix en l’observació, a la primavera i a la tardor, de la fenologia d’algunes espècies vegetals (la brotada, la floració, la foliació i el canvi de color de les fulles) per tal d’estudiar l’afectació enfront al canvi climàtic. Les observacions que  realitzen els i les alumnes s’incorporen en una base de dades científiques.
 

Durant el curs 21-22 s’han realitzat algunes reunions amb les escoles, entre presencials i virtuals, tant per explicar quins són els procediments per a la participació, per iniciar les observacions, per fer sortides de reconeixement de les espècies de l’entorn, o bé, per fer presentacions directament als i les alumnes participants en el projecte.
 

Pel que fa a la participació de cada centre, aquests han decidit lliurement en quines franges d’edats volen treballar-lo i la pròpia organització interna, ja sigui a partir de les assignatures de ciències naturals, a través de la Comissió d’Escola Verda o altres.
 

Aquest curs cal afegir la participació i interès per part de la Universitat d’Andorra en el projecte, donant l’oportunitat de què els i les alumnes del Bàtxelor de Ciències de l’Educació poguessin escollir el projecte Phénoclim com a treball final dels seus estudis. A més, es va sol·licitar una xerrada informativa dirigida als i les futures mestres que estudiaven el segon curs de Ciències de l’Educació, per a conèixer el projecte de ciència ciutadana que s’està treballant.
 

Projecte de ciència ciutadana Phénoclim

SISTEMA ANDORRÀ: EAMPE Andorra la Vella, 1. EAMPE Canillo, 1. EAMPE Encamp, 1.

SISTEMA ESPANYOL: Col·legi Sagrada Família, 1. Col·legi Mare Janer, 1. Col·legi Sant Ermengol, 1.

SISTEMA FRANCÈS: EFMPE Santa Coloma, 1. Lycée Comte de Foix, 1.

Total escoles participants, 8.


A mode de resum, en les següents taules es mostren totes les col·laboracions durant el curs 2021-2022